Pirat 2007‎ > ‎

Pirat 07 tokt 3

Dato: 18-24 juli 2007
Av: Ingrid Braathen og Lars Jørgen Haga

Tirsdag 17.juli møttes vi i Bergen. Passe spente gikk vi til brygga og Dyrafjeld, som skulle bli den vakre ”dama vår” i en uke. Etter å ha sagt litt om oss selv under dekk, sovnet vi i hver vår smale seng. Klokken åtte neste morgen ble vi vekket av skipskokken Kai til deilig frokost. Noe av det første vi fikk høre av skipperen Jon var at han nettopp hadde hatt ”drømmenatta med dama på et hotell”, ellers ga han oss hvert vårt nummer og informasjon. Grunnet mye dårlige værmeldinger, høye bølger og motvind, bestemte han seg for å seile til Shetland ville være risikabelt og ubehagelig. Selvfølgelig ble vi skuffet, men med ei vakker skute til rådighet og nydelig vær og seilevind, var vi nesten nødt til å ta imot plan B med smil. Vi heiste alle seil, fisket makrell og pratet helt fram til Lysøen, Ole Bulls gamle øy. Noen av oss badet (håret må jo vaskes) og alle gikk vi oss litt bort i de hvite stiene på øya før vi kom fram til utkikkstårnet og solnedgangen.

Torsdag rusket Kais glade sangstemme oss opp og sola skinte fremdeles. Vi fikk en guiding i Ole Bulls meget spesielle villa, med mange flotte utskjæringer og stilarter mikset sammen. Vi seilte igjen, deilig, og Lars Jørgen var ute i gummibåten og filmet Dyrafjeld. Om kvelden la vi til i Leirvik på øya Stord, og koste oss med kino under dekk.

Fredag startet med innkjøp og besøk av en artig og merkelig pensjonist som ga oss mange selvskrevne dikt (hvis vi har dem fremdeles kan vi kanskje legge dem ut?) og høytlesning, han fikk bilder av jentene om bord. Så satte vi kurs mot Espevær. Det var så herlig idet vi seilte inn mot øyene, med sol, blå himmel og store hvite skyer, uendelig blått hav, horisonten var hav eller småøyer, kraftig, men ikke kald vind og fysisk arbeid da vi tok inn seilene. Espevær har butikk, kafé, brannstasjon, skole med 15 elever – og en uforing. For å komme oss over til hovedøya måtte vi bruke kabelferga for maks fire personer. Vi fylte den opp med 15. Etter vugging nesten ned i vannet og en del skrik ruslet vi rundt og utforsket øya: kafeen hadde oppvaskmaskinoversvømmelse så man ikke fakk kjøpt vafler, Joker var visst veldig glade for 20 nye kunder og vi så jammenmeg seks lokale ungdommer! Vi slo leir i uforingen, som etter vår teori holder seg fordi Espevær-innbyggerne går rundt i ring der en gang i måneden. Gutta vandret i 1,5 time og lagde en ny og mye finere UFOring. Samtidig kjøpte jentene 3 luksusminutter i en deilig dusj for 10 kroner, og kom tilbake til sang, godteri og bål med nyvasket hår. Vi satt ute i mange timer og kom på flere og flere sanger å synge.

Lørdag våknet vi i varme lavvoer og med nysgjerrige turister utenfor. Noen trodde vår nylagde uforing var den som sto på plakaten… Vi gikk til øyas ballbinge, fikk med oss de lokale ungdommene, fire av dem viste seg å være feriegjester fra Haugesund, på fotballkamp. I hummerparken var det loppemarked med sveler og fiskesuppe, og Anders ble utkonkurrert på auksjon over en fin, gammel sabel. Henrik fra Haugesund hjalp til med og ble med på en deilig grillmiddag med grillspyd og pølser. Etter å ha pakket lavvoene lekte vi flaggrov, der poenget er å ta det andre lagets flagg over på sitt område uten at alle blir fanget. Mange engasjerte seg, løp og ble skrapt opp av busker og spist opp av knott før vi lekte ”kokosnøttleken”, som er noe av det samme, bare mindre. Vi spiste og sov på båten igjen.

Søndag var målet å dra til Utsira, det nærmeste vi kunne komme Shetland i Norge, en av Norges minste kommuner med 140 fastboende. Men veldig mange ble sjøsyke og for å unngå stampesjø i flere timer til, snudde vi og dro til Haugesund. Vi gikk litt rundt i gatene og spilte biljard før vi så på kino under dekk igjen.

Mandag startet med tusling og shopping i Haugesund. Etter lunsj seilte vi til Bukkøy og ankret opp. Vikinghusene som var bygget opp som en landsby var stengt, men vi gikk over til Karmøy og spilte fotball mot mannskapet. Vi synes nå landskapet minnet litt om Shetland, uten trær og med sauer. Da alle var kommet tilbake, noen svømte ut til båten, satte vi på salsamusikk og prøvde å lære stive, norske gutteføtter å danse salsa. Noen av jentene svingte seg rundt i nye Haugesund-kjoler før vi spiste Kais fantastiske lammestek-middag.
Så var vi klare for nattseilas. Alle var våkne, men vi hadde vakter og styrte etter fyrlyktene. Etter solnedgang så vi lys og mørke og en oljeplattform som kjørte seg selv, vi spiste mange rislapper, boller og kakao og sang masse på dekk. Kl. halv fire på natta var vi i Stavanger havn, og la oss slitne for å sove.

Vi våknet tirsdag for å pakke, rydde og vaske skuta. Stavanger var en koselig og fin by, og vi fikk flere timer til å gå rundt, si ha det til det fantastiske mannskapet og tulle fra oss før vi måtte innse at turen var slutt. Vi tok farvel med Dyrafjeld før noen tok fly til Oslo, andre båt til Bergen eller tog til Kristiansand.

Takk for en fantastisk tur som jeg savner allerede. Håper på å se alle de flotte menneskene dere er igjen snart!

Nam nam, Gourmetmiddag av beste slag.

Her på UFO-øya (Espevær) og spiser is.

Hele gjengen på bommen i Stavanger.

Vår egen UFO ring.

Geir Anders ute for å ta bilder.

Opp i riggen før vi heiser seil.

Kos på nattseilaset siste natta.