Pirat 2007‎ > ‎

Pirat 07 tokt 1

Dato: 3-10 juli 2007
Av: Hilde Berg og Lars Jørgen Haga

Tirsdag tredje juli kom endelig dagen som alle 16 hadde ventet på. Avgang fra Oslo, eller hvor man kom fra, mot Bergen for å mønstre på Dyrafjeld og sette kursen mot Shetland. Noen hadde dratt tidligere på dagen med fellesutstyret, men vi var likevel igjen 7 stykk som skulle ha fellestransport. Alt ser ut til å gå greit, helt frem til ti minutter før toget skal gå: Vi mangler en, Ane! Hun satt på t-banen. Minuttene gikk og alles stressnivå økte. Vi måtte gå ombord og ikke lenge etterpå gikk toget. Uten Ane. Heldigvis kan man vel si, viste det seg at både hun og Thomas ankom samtidig, i det toget var på vei ut av stasjonen. Med foreldrene til Cato som reddende engler, ble de kjørt til Hønefoss for å ta igjen toget. Noe de rakk med en margin på 10 minutter på tross av kø.

Nesten syv timer senere ankom vi Bergen hvor vi ble møtt av resten av medseilerne våre. Og godt var det. For med skipssekker og liggeunderlag og soveposer er det kjempefint å bli møtt av hjelpsomme mennesker! Etter å ha tuslet ned til Bryggen og ombord på Dyrafjeld, ventet utdeling av tall (sikkerhet, raskt opptelling i stedet for å huske alle navn om en ulykke skulle være ute), lugarer og å hilse på mannskapet. For dette toktet bestod det av skipper Jon, bestmann Erling, styrmann Anders, kokk og stuert Kai og matrosene Sten, Ole og Terje. Etter tannpuss var det rett til køys for å sove.

Onsdag la vi fra kai med nesa vendt rett vest mot Shetland. På vei ut mot havet gjennomføres det en brannøvelse, som vi alle består med glans. Jon har fortalt om ulykken til Mohawk II og alle tar øvelsen på alvor. Overfarten over Nordsjøen var preget av et blikk stille hav inni mellom regnbygene. Ingen sol og ingen vind. Dessverre. Likevel er humøret godt ombord, mye takket være den gode maten til Kai. Vaktordningen fungerer helt flott og man blir godt kjent med vaktlaget sitt. I løpet av fire timer rullerer fem personer på å være til disposisjon, brannvakt, utkikk og rorvakt med bytte hver halve time. Med andre ord alltid noen som kunne holde en med selskap og ikke lange nok vakter på en ”post” til at man begynte å kjede seg. Lars Jørgen hadde jo, flink som han er, klart å knekke brillene sine og surra rundt med solbriller hele døgnet, noe vi moret oss godt med alle sammen.

Torsdag ettermiddag kan vi for første gang på over et døgn skimte land inne i tåka, tidligere hadde det kun vært noen fiskebåter og en oljeplattform å se. Innseilingen til Lerwick på Shetland begynner like etter. Alle er oppe på dekk og titter på de majestetiske klippene som nå dukker opp på begge sider av båten. Vi legger til kai og etter en stund får vi landlov. Alle tusler inn i den lille byen med omlag 7000 innbyggere og gjennom ”Commercial Street”, handlegata, for å shoppe litt. Det observeres også sel i havneområdet denne dagen, til alles glede. Litt senere samles alle og legger ut på vandring tvers over den lille øya for å komme til campingplassen. 16 stykker fordelt på 2 lavvoer gjør at plassen ikke er noe problem i hvert fall! Senere på kvelden spilles det boccia og volleyball. Stemningen er topp og vi blir sittende og skravle litt før søvnen kommer krypende inn over oss alle og vi kryper ned i soveposene.

Fredag morgen vekkes vi av en uforskammet våken Lars Jørgen. Han våkna tidlig og tok et bad i svømmehallen like ved og har funnet ut at det er på tide at vi våkner og spiser frokost. Vi skal jo tross alt bestige det ”o store fjell”, en topp et par hundre høydemeter ovenfor campingplassen med utsikt over store deler av Lerwick og den delen av øya og se en meget viktig arkeologisk utgravning av en borg fra vilingetiden. Vi spiser lunsj bestående av lokal pølse, grønnsaker, kjøtt og fisk før vi går tilbake til båten og henter badetøy. Så er det tilbake til campingplassen og badelandet der. Dette bestod av to sklier, et jetstrømbasseng, et boblebad, et utebasseng og et 25-meters svømmebasseng. Her lå vi i bløt i to og en halv time før vi tok en god og varm dusj før vi samlet oss på kaia for å finne noe middag. Det var ikke lett og vi var borti de fleste steder som var på øya før vi delte oss. Noen gikk på en italiensk restaurant, andre på en kinesisk og tre stykker vandret fornøyde bort til den lokale fish and chips take-away restauranten.

Lørdag er det på tide å returnere fra Shetland igjen. Men først må vann og drivstoff tankes. Vann går greit, men på grunn av at disse små plastbåtene, eggeskallene, knuser så lett om vi legger oss på utsiden, må vi vente en time på kaiplass. Vi tanker diesel og setter seil og seiler ut fra Shetland. Og plutselig forsvinner vinden. Vi seiler med 0,7 knops hastighet en time mens vi spiser lunsj. Så forsvinner klippene bak oss og vi må sette i gang motoren. Overfarten har begynt. Akkurat da titter også solen frem og varmer oss i en tre kvarters tid før vi igjen forsvinner inn i tåka. Vaktordningen har begynt igjen og på grunn av dønninger og strømmer virker det som om mange forsøker å skrive navnet sitt i forsøket på å holde stø kurs. Men alle er flinke og kursen holdes greit. Denne dagen sees også flere delfiner et stykke til siden for båten. Det blir mørkt og roen senker seg over Dyrafjeld. Rolige dønninger vugger de som ikke er på vakt i søvn, mens vinden fremdeles lar vente på seg. Tross flere forsøk på å seile er det bare ikke nok vind.

Søndag nærmer vi oss Norge og kursen er satt mot Leirvik på Stord. Det er fortsatt rolig ombord på Dyrafjeld, mange er slitne etter natta og bruker dagen til kortspilling eller til å nyte utsikten på dekk. På kvelden ankommer vi Leirvik og etter 32 timer på havet uten fast grunn under føttene, var det mange som syntes det gynga endel da vi lette etter en kiosk. Godis må man ha på tur, må vite! Vi ligger til kai på Stord denne natta og kl 11 mandag morgen drar vi videre.

Vi vender nesa mot Lysøen og Ole Bulls hus. Et merkelig kråkeslott i mine øyne, et hus bygget i ørten stilarter, samtidig! Med russisk kuppel og ymse annet. Et kvarters sightseeing opp og ned til huset var det vi hadde tid til. Det var nemlig bestilt 17 billetter til ”Pirates of the Caribbean – at worlds end” til klokken ni. Vi legger til kai, tar et overblikk over at alle er med og i rask marsj turer vi gjennom Bergen og til kinoen. Alle kjøper inn godis for å dele, og som Lars Jørgen så klokelig har sagt: ”Jeg har vel egentlig ikke spist så mye godteri på lenge!”

Glade og fornøyde vender vi nesa atter en gang mot Dyrafjeld og soveposene. Tirsdagen brukes til å rydde og vaske hele skuta, før siste rest av tid brukes til å tusle litt i Bergen. Toktet har gått helt på skinner og har vært en fantastisk tur takket være god mat, hyggelige mennesker, mye latter og et stort engasjement hos alle.


Til slutt en liten hilsen fra det Røde Vaktlag (Thomas, Fredrik, Ane, Berit og Hilde)

Ei uke på Dyrafjeld er nå forbi
Tross regn, yr og byger en strålende tid.
Det røde vaktlag var alltid beredt
Fra kjølen til toppmasta ble vi nok spredt.
Blokkrotta stod på utkikk og sang,
Med Nissen ble kortdiskusjonen litt lang.
Bomsterenga fikk nytte av gaffateip,
Vestkantsossen ble god til knyting av reip.
Kyllingen hoppet rundt omkring,
Mens skipshunden Zala gikk ring i ring.
Kokken Kai lagde veldig god mat,
Vi levde på 600 egg og salat.
Lerwick var ellers en veldig fin by
For regnet fant vi i badeland ly
Måken Kjell ble en god kamerat,
Og Morten kom like etter, alltid parat.
Så velkommen ombord! Vi sees nok snart!
Nyt livet på havet som en ekte PIRAT!

Ekte Pirat på Shetland
Ekte Pirat på Shetland


Jon i full gang med å komandere
Jon Waarhus i full gang med å kommandere.


Brann og redningsøvelse
Full brannøvelse og alle mann på dekk.


Cato ved roret til Shetland
Cato ved roret til Shetland.


Ekte pirater på vikingeborg
Vikingeborg, en arkeologisk begivenhet.


Lars og berit forran Lerviks klokke
Lars og Berit foran klokka i Lervik.

Olav holder utkikk
Olav holder utkikk.


Fredrik og Marthe i gang med å heise seil
Fredrik og Marthe i gang med å pakke seil.

Ole og Carl heiser seil
Ole og Carl heiser seil.


Ane og Marianne ved klippene på Shetland
Ane og Marianne ved klippene på Shetland

Comments